- Concepten voor de pedagogische en therapeutische praktijk
- Autorin Krista Mertens
De werkgebieden bij het snoezelen hebben zich naast de pedagogiek uitgebreid in de medische en therapeutische sector. Vandaar dat het tijd wordt om gestructureerde en wetenschappelijk solide concepten te ontwikkelen voor de pedagogische en therapeutische praktijk. Deze taak heeft de auteur Krista Mertens op zich genomen. Zij schreef het eerste didaktische boek voor pedagogen, therapeuten, psychologen en artsen die zich op basis van voorafgaande ervaringen op het gebied van de waarnemingsbevordering in het snoezelen willen inwerken. Het boek is in drie delen ingedeeld. In het eerste deel is de samenhang van zowel de neurologische als de didactisch-methodische motivatie van het snoezelen verklaard. Het tweede deel bevat hulp voor de inrichting van de ruimte. Onderwerp van het derde deel is de praktische omzetting. Aan de hand van een overvloed aan voorbeelden worden hulpmiddelen voor het concrete werk voorgesteld. De suggesties in het boek zijn geschikt voor het werk in alle leeftijdsklassen en voor mensen met en zonder belemmeringen. Ca. 140 pagina's, 16x23 cm, ringbinding. 2e oplage, 2004.